Pål Viriks hurtigbåttips
Vil du bli en bedre båtfører denne sesongen? Hurtigbåtsjåfør Pål Virik Nilsen har noen gode tips, særlig når du skal kjøre over tretti knop.
Langs Norskekysten blir det fort mange og store bølger å forholde seg til, og det går sjeldent mange dagene mellom hver dag det er litt vind, eller bølger fra dagen før. Problemstillingen er nok ikke helt ukjent for de fleste.
Det er en fin følelse og mestre det å komme seg fort frem i bølgene. Du kjenner hvert hopp og de store kreftene som lages av naturen. Det er brutale krefter som kan herje godt med både skrog og kropp.
Bølgekjøring er noe av det som er mest morsomt – men samtidig mest krevende. Det er når du først kjører i sjø du får svar på hvor god din båt er. Og det er definitivt der man får svar på hvor god føreren er.
For optimal bølgekjøring – båten din bør ha:
1) Plenty motorkraft
Skal båten din være optimal for å kjøre fort i høy sjø og tøffe forhold er det viktig at du har nok motorkraft. Har du ikke det som kreves av krefter blir jobben vanskelig. Men stor motor betyr også mer vekt. Og det kan gå utover balansen i båten. Dermed er det utrolig viktig å følge anbefalingene fra produsent om hva som er maks hestekrefter og vekt på akkurat din båt. Du bør ligge oppunder det som er godkjent for å ha maksimal kjøreglede. Mer motorkraft vil hjelpe deg positivt i mange situasjoner.
2) God balanse
Noe annet som er minst like viktig er god balanse i båten. Det anbefales ikke å dra ut i bølger som din båt ikke er laget for.
3) En viss lengde
Lengden på båten vil være utslagsgivende på hvor bra den er under fart i bølger. En lengre båt kan «gape» over flere bølgetopper i stor hastighet. Balansen på en større båt vil naturlig nok bli bedre i bølger og farten kan økes. Mindre skrog kan til sammenligning gå mer ned i bølgene og hoppe og sprette mer. Det er sjeldent behagelig – men kan være moro i noen situasjoner. Alle båter og skrog er forskjellige og krever ulike kjørestiler for å fungere i bølger.
4) Gode seter
På markedet finnes det ekstremt gode stoler – med både gass- og hydraulisk fjæring. Dette er å anbefale da disse tar opp ekstremt mye kraft. Det medfører at du kan kjøre mye tøffere i sjøen enn om du har stoler uten fjæring.
5) Håndtak
Det bør være montert håndtak til samtlige i båten. Også passasjerer. Dette for at alle skal kunne holde seg fast under større hastigheter. Særlig når man kjører i store bølger blir behovet for å holde seg fast vesentlig større.
6) Bratt V-bunn
Har båten din en bratt vinkel i V-bunnskroget er sjansen for at den tåler røff kjøring i bølger større. Dette fordi skroget blir som en kniv som skjærer gjennom bølgene. Dette vil også gjøre at den ikke lander like hardt etter hopp. En bratt V-bunnsvinkel vil imidlertidig kreve mer av motoren(e).
Men husk – det er føreren som må tilpasse sin kjørestil etter båten og ikke omvendt.
Du bør fokusere på…
Hold jevn fart
Slakk av farten før du treffer en stor bølge, og gass deg ut av den. Det samme gjelder bølgerekker. Det er som oftest raskere snittmessig gjennom en bølgerekke å slakke litt av før man treffer den første bølgen. Da blir kjøringen blir mykere og tidsmessig kjappere.
Stor hastighet inn resulterer ofte i ukontrollerte hopp og sprett – og man mister lett kontroll. Da må man allikevel slakke av på gassen, og ofte mer enn det man kunne klart seg med i forkant.
Se langt frem
Så og si ingen bølge er lik en annen. Derfor er timing og planlegging to stikkord. Og skal du greie det må blikket ditt være 100-200 meter foran deg (litt avhengig hvor fort du kjører). Det må være nok til at raske korrigeringer på trim/gass kan være mulig før du entrer den bølgen eller vindrosen som kommer. Og da skal også båtens hydrauliske system ha tid for å endre seg.
Ha riktig sitte-/ståstilling
Kraften som kommer ved landing etter et stort hopp på en bølge er ofte sterkere og mer brutalt en du kan forestille deg. Sitter du dårlig kan det få katastrofale følger. Rygg og nakke kan få skader. Derfor er sittestillingen utrolig viktig ved hastighetskjøring i bølger. Sitt derfor på en måte som gir kroppen din best mulig støtte og avlastning mot slag.
Pål Virik Nilsen driver høyhastighetskurs i regi av Redningsselskapet, og er selv en svært habil båtfører – blant annet med båtsport.
Vær alltid parat med ratt, gass og trim
Du må være fokusert og parat til lynraskt å reagere på det du ser, også det du føler gjennom båten.
Vind og bølgeretning
Sidevind vil kunne gi deg slagside. Sjøen vil også sprøyte inn over båten under bølgekjøring i sidevind. Kjører du med bølgene får du en roligere tur enn å kjøre i mot dem – spesielt i brottsjø.
Passasjerene dine
Det er viktig at du som fører kommuniserer med alle passasjerer under turen og sjekker tilstanden deres innimellom. Bølgekjøring tar på!
Ingen bølger er like
Ikke tro at du har funnet «den endelige løsningen» som gjør at du kan ta alle bølger på den samme måten. Ingen bølger er like, derfor kan du heller ikke behandle dem likt.
Ha riktig vinkel inn i bølgene
Å angripe en stor dønning rett imot vil alltid føre til store hopp. Stille sekunder og så et brak. Som regel ender det med at gassen går av. Mest på grunn av at føreren føler grensen er nådd med det lange og høye hoppet.
Tar du bølgen litt sideveis vil du kunne holde en større gjennomsnittshastighet og du unngår de verste «sprett hoppene». Det blir som i seiling, der en båt tar en mye lengre vei for å finne vind eller strøm. Den ankommer neste rundingsbøye først selv om båten har reist mange «kilometer» lengre på veien. Kjører du båt i bølger så er det ikke alltid den korteste veien som er den raskeste. Men skal du krysse bølgene litt skrått så vær varsom med at båten kan få en rotasjon sideveis i luften når du får et hopp.
Ha riktig vinkel inn i hekksjø
Å krysse en annens hekksjø er egentlig en ganske enkel manøver. Når du nærmer deg bølgene er det viktig å få baugen på båten ned. Trim litt inn, da vil båten stabilisere seg. Hastigheten vil gå ned, og du får bedre vinkel på skroget til å «angripe» bølgen(e). Har du stor motor med bra effekt så må man også slakke av gassen. Det er den første bølgen som er kritisk og som bestemmer hvor behagelig eller ubehagelig de neste bølgene skal bli.
Den mest ideelle vinkelen man skal ha inn mot en hekkbølge er 45 grader. Det er selvfølgelig umulig å måle, men test ut litt forskjellige vinkler under samme gass og trimforhold så vi du raskt føle hva som fungerer best.
Ligg oppå bølgetoppene
Nøkkelen i bølgekjøring er å prøve å ligge «oppå» bølgetoppene, og dermed unngå de store hullene som kommer imellom. Det er også viktig å prøve og holde propellen i vannet. Det vil si at høye hopp ikke er bra for gjennomsnittshastigheten. Det er viktig å tenke på at det er propellen som skyver båten fremover til enhver tid. Er man ute av vannet i et hopp så er det som en brems.
Litt av samme tankegangen er det når en utforkjører treffer et hopp. Hemmeligheten og ikke hoppe høyt og langt. Derfor runder de av satsen rett før «takeoff». Det samme er det med båten faktisk. Du trimmer baugen litt ned for å forberede «hoppet». Da blir du mest mulig riktig balansert for å komme deg kjapt ut av situasjonen med farten i behold og propellen i vannet. Gassbruken er veldig viktig.
Trygge utriggere tilpasset alle typer flytebrygger
Garstad AS leverer båtdrømmen fra A-Å!
Ny aktør på Stavanger båtmesse
Disse familiebåtene kommer på messen
Seilglede, enkel håndtering og komfort
Spennende nyheter fra Strand Båtsenter