Tips til å lære barn å kjøre båt

Hvordan lærer man barn å kjøre båt? Hva er viktig å fokusere på? Når skal man våge å gi slipp? Her er noen tips til opplæring av barn i bruk av båt.

– Pass opp, nå har du litt for stor fart, Bo! roper jeg i det han kjører vår nyinnkjøpte Summerfun-båt inn mot en bøye.

– Jeg klarer ikke få den i revers! roper Bo (12).

– Men jøsses, bare trykk inn den røde knappen og dra spaken bakover, vel! roper jeg og vifter med armene.

Bong! Båten treffer bøyen. Bra det ikke var en bryggekant. Det er ikke like lett for en tolvåring å lære å kjøre båt. Og det er jaggu meg ikke lett å lære barn opp i båtkjøring og sjøvett heller. Hvordan går man frem? Hva er viktig å fokusere på?

– Skal vi prøve en gang til? spør jeg forsiktig.

– Ok da pappa, men nå må du ikke mase sånn underveis, svarer Bo.

Følg de gjeldende reglene

Eirik Skare er daglig leder i Båtførerprøven.com, og han har over 20 års erfaring med å lære barn og voksne sjøvett. Han oppfordrer først og fremst alle til å følge de gjeldende lover og regler som finnes.

– I fjor sommer ble reglene for båtførere under 16 år heldigvis endret. Nå er det kun motorstørrelse, og ikke lengre fart, som reguleres. De nye reglene for de under 16 år er at båten kan ha maks 10 hestekrefter og den kan ikke være lengre enn 8 meter. Det tidligere kravet om maks 10 knop er blitt fjernet. Det er viktig at foreldrene overholder disse reglene, sier Skare.

Start med å ro

Barn har begrenset risikovurdering. Hjernen – og særlig frontallappen – som har med risikovurdering å gjøre – er ikke ferdig utviklet før godt oppi 20-årene. Barn overvurderer ofte sannsynligheten for at ting går bra. Derfor er god opplæring og godt sikkerhetsutstyr veldig viktig. Skare oppfordrer foreldre som skal lære barn å kjøre båt at de starter med en rotur.

– Barna må mestre å ro en båt før de skal lære å kjøre den. Kan de ro klarer de å komme seg inn til land om båten skulle stoppe. Mange foreldre hopper også over det å bruke en liten motor og går rett på 9,9 HK. Det er ikke like lurt, for da mister barna verdifull erfaring og kan bli utrygge, sier han.

Det er tidlig april og båten er sjøsatt for sesongen. Mange opplevelser i vente.

Det å investere i en ordentlig redningsvest er lurt.

– Det er stor forskjell på en flytevest og en redningsvest. Flytevestene har dårligere flyteevne, den snur deg ikke og holder heller ikke hodet over vannet ved bevisstløshet, slik redningsvesten gjør. Flytevestene har ofte nøytrale farger og mangler refleks, men om du er i en nødsituasjon ønsker du det motsatte. Foreldrene kjøper ofte dyre båter og motorer, men en billig og dårlig flytevest. Mange barn og unge foretrekker flytevest seg i forhold til en tradisjonell redningsvest, fordi de er lette å ha på og «kulere», men et bedre og tryggere alternativ er å kjøpe en god oppblåsbar redningsvest. Den er dyrere, men mye tryggere og er også behagelig å ha på seg og ser «kul» ut. Anbefalingen er altså å legge litt penger i dette, men det er viktig å vedlikeholde og kontrollere en oppblåsbar vest jevnlig, sier Skare.

Samme båtglede man selv hadde som liten

Det er tidlig i sesongen og jeg fortsetter å lære sønnen min Bo å kjøre Summerfun-båten. Jeg vokste selv om med hytte ved sjøen og kjørte min første båt fra femårsalderen med min far på siden. Jeg husker godt følelsen av å holde på gassehåndtaket. Det dirret kraftig og vibrerte. Det var elvsagt ingen rattstyring den gang og når jeg skulle bakke fantes ikke revers, nei da måtte motoren snus 180 grader bak frem! Jeg må nesten le når jeg tenker på det. Klarte jeg ikke snu den 180 grader, så skeiet båten ut til siden. Nå er det rattstyring og gasshåndtak som gjelder.

– Her hadde vi hytte, sier jeg og peker. – Og her kjørte jeg med båt da jeg var liten. En gang hørte vi et brak, og da hadde en båt gått på det skvalpeskjæret der. Ser du toppen stikker opp av vannet? spør jeg Bo.

Jeg peker og viser Bo de ulike skjærene og hvordan man skal plassere båten i en trafikkert lei. Nå er det bruk av dregg som står på mitt hjemmesnekrede opplæringsprogram.

– Ikke kast dreggen langt vekk, du kan bare fire den rolig ned i vannet, sier jeg.

Bo senker den til bunn, men får ikke feste.

– Prøv en gang til, og da litt lengre ute. Du må la dreggen dras litt bortover bunnen, slik at den finner feste, sier jeg.

Det er vanskelig å holde seg i ro og ikke hjelpe til, men nå er det Bo som skal gjøre seg erfaringer. Jeg skal bare sitte og se på og gi gode råd.

 

Full fart over hekkbølgen. Det går an å ha det moro og samtidig ivareta sikkerheten.

La barna slippe til

Det er ingen nedre aldergrense for å kjøre en båt. Det er foreldrenes avgjørelse og risikovurdering som gjelder for når man slipper barna ut med båt alene.

– Barn er veldig forskjellige. Noen er ikke moden i en alder av 14 år, mens andre er det. Jeg hadde en gang en 12-åring på båtførerkurs med andre voksne, og han endte opp med best score av alle som deltok på kurset! sier Skare og fortsetter: – Heldigvis er det lite ulykker blant barn, så jeg tror mange foreldre er flinke å lære de opp og sette begrensninger. Men når det gjelder vestbruk har de voksne mye å lære. Der er barna desidert best og de voksne må skjerpe seg, sier Skare.

Lær dem å vise hensyn

Skare understreker at det er viktig å lære barna å vise hensyn til andre mennesker, myke trafikanter på sjøen og dyreliv. Vikepliktsregelen må de også kunne. Av sikkerhetsutstyr i båten er det essensielt med bruk av redningsvest og dødmannsknapp. En metode for varsling, som en mobiltelefon i vanntett pose, er også viktig. Det er også lurt med årer, dregg, øsekar og båtshake i båten.

– Det er mye man kan frykte, mye som kan gå galt, men desto viktigere er det å ha nødvendig sikkerhetsutstyr på plass, sier Skare.

En fulladet mobiltelefon er en av de viktigste tingene de har med seg, slik at barnet kan varsle og man kan få tak i det.

– Det er i dag mange apper som kan brukes til sporing, for eksempel Snapchat som mange unge er på, som gjør at foreldrene kan følge med hvor de er. Det å ha en tydelig avtale med barna for å kunne spore barna når de er i båt er lurt og det gir økt sikkerhet, sier Skare.

 

Å få kjøre båt gir masse glede for barn og unge, men det er viktig med god opplæring og fokus på sikkerhet.

Viktig å følge med

Etter flere runder med opplæring er Bo klar for sin første tur alene med båten. Eller, han er ikke alene. Det er flere venner som har egen båt, så de er en fin gjeng som koser seg på sjøen sammen. Fra de ulike husene langs fjorden kan foreldrene følge med på barna, og det er avtalt at de skal holde seg innen synsfeltet.

Men hva er det jeg ser? Jo, en person som står i båten. Det er risikabelt i en så liten båt. Jeg griper telefonen.

– Bo, hvis dere skal fiske må dere sitte. Be han sette seg med en gang.

– Ok, pappa, svarer Bo.

Snakk med barna om hva som kan skje

Grensesetting er krevende, Hvor langt skal barna få kjøre med båten? Hvor sent skal de få være ute om kvelden?

– Snakk med andre foreldre. Felles regler er lurt å ha. For eksempel hvor langt de har lov å dra og hvor lenge de skal få være borte, sier Skare.

Noen er kanskje litt for strenge i forhold til risiko, mens andre gir barna for mye frihet. Her er det viktig å kjenne barnet sitt. Det er også viktig å være en god rollemodell. Bruk av vest og dødmannssnor også for voksne er en selvfølge, sier Skare.

Det er lurt å snakke gjennom med barnet om hva som kan gå galt og hva man skal gjøre i ulike situasjoner.

– Hva skjer om jeg faller over bord eller båten kantrer? Hva skjer om jeg går tom for bensin eller motoren ikke starter? Hvis foreldre snakker gjennom ulike scenarioer som kan oppstå, så vet barnet hvordan det skal opptre i de ulike situasjonene.

Skare oppfordrer til å sende barna for å ta båtførerprøven når de er modne for det. Da får den teoretiske kompetansen de trenger. I tillegg må man øve mye praktisk.

– Øv på å manøvrere rundt en blåse og legge inntil den. Lær barna å klatre opp i båten. Hvis de faller uti vannet må de klare å komme seg opp i båten igjen alene. Test gjerne dette med klær en sommerdag, sier Skare.

Ut på egen hånd

Opplæringen tar vel aldri slutt. Jeg lærer selv nye ting og gjør meg nye erfaringer hver gang jeg er ute med min egen båt, en Askeladden P76 Weekend. Det føles litt nervepirrende å slippe sin egen sønn ut på sjøen i sin egen båt, men samtidig vet jeg hvor mye glede og mestring det vil gi.

Telefonen ringer i stuen.

– Hei, det er Bo.

Det mumles noe om båttur i andre enden.

– Supert, jeg kommer snart, svarer Bo.

– Hvem var det? spør jeg.

– En kompis, vi skal ut en tur med båten, svarer Bo og forsvinner ut døren.

– Ok, greit da, men husk redningsvest, og dødmannsknappen da. Årene ligger vel i båten? Har du fulladet batteri, forresten? Kom hjem til klokken seks. Ikke dra utenfor holmene. Ok? Hører du meg?

– Jada, pappa, jada. Det går fint!

 

Artikkelen er skrevet av André Marton Pedersen, Båtens Verden